Met ingang van juli 2026 valt definitief het doek voor de wekelijkse kledinginzameling.
Met ingang van juli 2026 valt definitief het doek voor de wekelijkse kledinginzameling. Foto: aangeleverd

Albanië Comité benadrukt: ‘Alleen kledinginzameling stopt; alle andere projecten gaan gewoon door’

Maatschappelijk

HUIZEN - De Stichting Albanië Comité stopt met de kledinginzameling, maar alle andere projecten blijven gewoon doorgaan. Met deze boodschap verduidelijkt de organisatie de eerdere aankondiging over het vertrek uit het depot aan de Fabrieksweg 2.

“Na zorgvuldige overweging hebben we als bestuur besloten om te stoppen met het transporteren van ingezamelde goederen naar Albanië. Dit betekent dat de wekelijkse kledinginzameling met ingang van de zomerstop ophoudt te bestaan”, schreef het bestuur eerder deze maand.

ADVERTENTIE

Die boodschap riep verwarring op. "Op zaterdag werd ik meteen al door diverse mensen aangeschoten op de markt en ook op de Gemeentedag van de Oude Kerk”, vertelt oprichter Anne-Lise Lubbers. “Ik merkte dat veel mensen niet precies hadden begrepen wat er ging gebeuren: ‘Gaan jullie stoppen?’”

Ze benadrukt: alleen de kledinginzameling stopt. Projecten als de schoenendozenactie, voedselpakketten, wikkelkoeken, jongerenreis, het kinderhuis en het KANS-project blijven volledig doorgaan. Ook medische hulp en andere hulpverlening aan bewoners van Albanese bergdorpen zet de stichting voort.

De reden voor het stoppen met de kledinginzameling is praktisch. Het huurcontract van het magazijn liep af. Voor de opslag van materialen voor het KANS-project, de VakantieBijbelweek en de schoenendoosactie blijft kleinschalige opslagruimte nodig. Daar zoekt de stichting nog naar.

De stichting roept haar achterban ook op om te blijven doneren. "Wij merken, net als veel andere organisaties, dat de sponsoring terugloopt. Dat begrijpen wij heel goed, want veel stichtingen en goede doelen hebben hiermee te maken. Toch hopen we dat mensen ons willen blijven ondersteunen", zegt Lubbers.

Uit de krant