Afbeelding
Foto: Pixabay

Plannen voor een hoogspanningsleiding over Naarder Eng

Natuur & Milieu

HUIZEN - TenneT gaat een nieuwe hoogspanningsleiding aanleggen tussen Diemen en Ens in de Noordoostpolder. In één van de mogelijke plannen gaan de bovengrondse hoogspanningsleidingen over de Naarder Eng.

Er moet een nieuwe hoogspanningsleiding komen om de leveringszekerheid van elektriciteit na 2030 te waarborgen. “De hoogspanningsleidingen zullen bij in principe bovengronds worden aangelegd, via masten, tenzij een ‘ruimtelijke inpassing’ echt niet mogelijk is”, legt het bestuur van Stichting Naarder Eng uit.

Oranje lijn
Het gaat om de oranje route die op het kaartje is getekend. De Stichting Naarder Eng gaat in een zienswijze aandragen waarom zij vinden dat deze route er niet moet komen. “We zien namelijk een groot aantal nadelige effecten van de oranje stippelvariant (en trouwens ook van de oranje variant door het Gooimeer). Er zal grote schade optreden aan de natuur, aan het mooie landschap van de Gooimeerkust en de Naarder Eng, en ook aan de bodem. Op verschillende delen van de Naarder Eng zijn plekken met hoge archeologische waarde die bewaard en beschermd moeten worden.”

Procedure
Voordat er een definitief besluit zal worden genomen over welke route er uiteindelijk zal worden genomen gaat een extern adviesbureau een ‘MER’ rapport (Milieu Effecten Rapportage) en een ‘IEA’ analyse (Integrale Effecten Analyse) opstellen. “Kort gezegd gaat de MER analyse over de effecten van de verschillende tracé-varianten op natuur, landschap en gezondheid. De IEA analyse onderzoekt ook de technische en economische haalbaarheid van, en het draagvlak voor, de verschillende tracé-varianten.” De zienswijzes die nu kunnen worden ingediend worden meegenomen bij het maken van het MER rapport en de IEA analyse.

 Dit rapport gaat vervolgens naar de van Binnenlandse Zaken en van Economische Zaken en Klimaat. “Zij kiezen dan het “voorkeurstracé” op basis van de onderzoeken (MER en IEA) naar haalbaarheid (technisch en kosten), effecten (o.a. natuur en landschap) en draagvlak.”

(De tekst gaat verder onder het kaartje.)

Op dat moment kunnen opnieuw zienswijzen worden ingediend en kan er worden gereageerd op de ontwerp-voorkeursbeslissing en op de uitkomsten van de MER- en IEA-onderzoeken. “Stichting Naarder Eng zal zeker een zienswijze gaan indienen als er een variant gekozen wordt die de Naarder Eng zal schaden.”

Het is een langdurig en uitgebreid traject. Tegen de tijd dat de ministers van Binnenlandse Zaken en van Economische Zaken en Klimaat een definitieve voorkeursbeslissing nemen is het voorjaar 2025. De betrokken gemeentes worden op de hoogte houden en zijn betrokken bij het overleg over de (ontwerp) voorkeursbeslissing. “Wie tegen het besluit is, kan nog in beroep bij de Raad van State.”

 Zienswijze indienen
Stichting Naarder Eng gaat een zienswijze aandragen waarom zij uitleggen waarom ze vinden dat deze route er niet moet komen. Burgers kunnen dit ook zelf doen tot en met 16 november via de website van het RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) onder het kopje ‘Zienswijze indienen’.

Uit de krant