Eigenaar Justin Hoetmer: 'Ik moet zeggen, de puzzels zijn best pittig!'
Eigenaar Justin Hoetmer: 'Ik moet zeggen, de puzzels zijn best pittig!' Foto: Bob Awick
Commerciële bijdrage

Puzzelend proeven bij Vie; ‘Een soort escaperoom, maar dan aan je tafel’

Nieuws

HUIZEN - Vier jaar geleden nam Justin Hoetmer het restaurant op de Kerkstraat 60 over. Daar opende hij twee jaar geleden Restaurant Vie Food and Drinks, waar het draait om meer dan alleen eten. Sinds deze maand puzzel je je een weg van gang naar gang.

Op de wijnkoelkast, die een prominente plek heeft gekregen in het sfeervolle restaurant, staat een vat huisgemaakte limoncello. “Die heb ik samen met een Brabantse restauranteigenaar ontwikkeld”, vertelt Hoetmer. “Ik heb hem leren kennen tijdens een weekendje weg in Brabant.” 

ADVERTENTIE

Puzzelproeverij

Hoetmer kwam niet alleen thuis met een eigen limoncello-recept, maar ook met een nieuw concept voor Vie: een puzzelproeverij voor tijdens de High Tea, High Wine of High Beer. “Ik speelde ‘m in Brabant en ik vond het zó leuk! Het is een soort escape room, maar dan in puzzelvorm. Geen ruimtes om doorheen te lopen, maar puzzels om aan je tafel op te lossen. Pas als je ze hebt opgelost, krijg je de volgende ronde met hapjes. In totaal zijn er drie rondes.” De High Tea kost 26,50 euro en de High Wine en High Beer - incl. twee drankjes - 24,95. Om er een puzzelproeverij van te maken, komt daar 5 euro bij per persoon.

‘Geen zorgen: je krijgt via de website hints’

Hoetmer heeft alle puzzels zelf gespeeld. “Ik moet zeggen, ze zijn best pittig! Het leuke is dat ik nu patronen herken in de opbouw van de puzzels. En ik heb gemerkt dat je vooral veel algemene kennis nodig hebt. Maar geen zorgen: je krijgt via de website hints en na een half uur de oplossing.”

De puzzelproeverij is geschikt voor groepen vanaf twee personen. Grotere groepen worden opgesplitst, zodat iedereen actief mee kan doen. Omdat de puzzels gekoppeld zijn aan een website, is het belangrijk dat één iemand van de groep een mobiele telefoon meeneemt naar het restaurant. “Ook moet je voor de proeverij reserveren. Dan zorg ik dat alles klaarstaat.”

Onbeperkt genieten

En zo heeft Hoetmer nog een paar leuke nieuwtjes. “Vanaf januari gaan we een half uurtje eerder open: om 11:00 uur in plaats van 11:30 uur. We merkten namelijk dat steeds meer mensen nét te vroeg voor de deur stonden voor een kop koffie.”

Ook is de menukaart van Vie weer een beetje aangepast. “Dat doe ik elk seizoen”, vertelt Hoetmer, die de hele kaart zelf bedenkt. “Nu staan bijvoorbeeld hertenbiefstuk en kroketjes van wild op het menu.”

Verder blijft Vie lekker hetzelfde. “Ons concept is ‘onbeperkt genieten’. Voor 39,50 euro kunnen gasten kiezen uit een menu met 35 gerechtjes. Dat is inclusief het dessert! Het is een relaxte ervaring waarbij je telkens een gerechtje bestelt en ervan geniet.” 

Uit de krant