
‘Relatief kleine ingrepen kunnen snel bijdragen aan verbetering veiligheidsgevoel’
PolitiekHUIZEN - De gemeente Huizen ontving tussen januari 2026 en december 2025 35 meldingen van plekken die inwoners als onveilig ervaren. Na analyse werden de meeste locaties aangepakt met extra verlichting, snoeiwerk of toezicht.
In die twee maanden opende de gemeente een speciale meldcategorie ‘beleving sociale veiligheid’ in de app en website BuitenBeter. Inwoners konden daarmee locaties opgeven waar ze zich onveilig voelen. De actie volgde op een motie over veiligheid op straat, die de gemeenteraad in november 2025 behandelde.
Donkere plekken
Er zijn 35 meldingen binnengekomen, vooral afkomstig uit de middelste wijken van Huizen. Wethouder Karin van Werven zet ze in een schriftelijke mededeling uiteen in vijf categorieën.
De grootste groep - dertien meldingen - ging over te donkere plekken of onvoldoende verlichting. De gemeente beoordeelde per locatie of extra licht zinvol was en plaatste waar mogelijk nieuwe lichtmasten of optimaliseerde bestaande verlichting. Ook kreeg de gemeente vier meldingen van kapotte lichten. Het merendeel daarvan is inmiddels hersteld, meldt Van Werven.
(Tekst gaat door onder de kaart)
Bij zeven meldingen zocht de gemeente direct contact met bewoners om samen naar oplossingen te kijken. “Dit heeft geleid tot maatwerkoplossingen, zoals het beoordelen van specifieke locaties voor verlichting of inrichting”, schrijft de wethouder.
Zes meldingen betroffen overhangende takken, dichte struiken of beperkte zichtlijnen. De gemeente voerde snoeiwerk uit of plantte dat in. Vijf meldingen gingen over overlast of gedrag van personen. Die zijn doorgezet naar de boa’s, zodat zij gericht toezicht kunnen houden.
Kleine ingrepen
"Met het voorgaande is duidelijk geworden dat relatief kleine ingrepen al snel kunnen bijdragen aan verbetering van het veiligheidsgevoel op straat", schrijft Van Werven. "We zien dat maatregelen zoals het snoeien van groen, het herstellen of aanpassen van verlichting en het gesprek met bewoners direct effect kunnen hebben op hoe veilig een plek wordt beleefd."
Campagne overwogen
De speciale meldcategorie in BuitenBeter is na de inventarisatieperiode gesloten, maar de gemeente ‘blijft meldingen over onveilige plekken serieus nemen’. Ook wordt overwogen om ieder najaar een gerichte campagne te houden, waarbij inwoners opnieuw worden uitgenodigd om onveilige locaties te melden.
Waarom de aparte meldcategorie niet standaard open is? Na vragen in de commissievergadering Fysiek Domein van PRO Huizen blijkt dat meldingen over onveilige plekken vaak ook onder bestaande meldcategorieën kunnen worden ingediend. Daarmee rijst de vraag of een aparte meldcategorie wel noodzakelijk is. Volgens het college is die alleen zinvol wanneer deze veel nieuwe informatie oplevert.













